تجزيه و تحليل شکاف محتوا
تجزيه و تحليل شکاف محتوا
تجزيه و تحليل گپ محتوا يک روش استراتژيک براي بررسي و بهينه سازي محتواي يک وب سايت است.
در تحليل شکاف محتوا، عملکرد محتواي فعلي با عملکرد محتواي مطلوب مقايسه ميشود. سپس مي توان تفاوت بين وضعيت فعلي و وضعيت هدف مورد نظر را شناسايي کرد و بر اين اساس اقداماتي براي رفع شکاف ها تعريف کرد.
با نتايج اين تحليل شکاف، شرکت ها مي توانند پتانسيل هاي پنهان و استفاده نشده را کشف و فعال کنند. اين امر هم بر بهينه سازي محتواي موجود و هم بر ايجاد محتواي جديد تأثير مي گذارد. اين امر مهدي نجاري سئو بازاريابي محتوا را کارآمدتر مي کند، ROI را افزايش مي دهد و سود را افزايش مي دهد.
بررسي محتواي موجود
در مرحله اول تحليل شکاف محتوا، اهداف استراتژيک تعريف مي شوند. به عنوان مثال، اين مي تواند افزايش ديد و ترافيک SEO يا سيگنال هاي کاربر و سيگنال هاي اجتماعي براي ناشران باشد. در تجارت الکترونيک، هدف اغلب افزايش نرخ تبديل، تمرکز بر يک گروه هدف يا مرحله خاص در قيف فروش است.
پس از آن فهرستي از تمام محتوا از جمله عملکرد فعلي ارائه مي شود. با رويکردهاي داده محور، مانند Searchmetrics Research Cloud، عملکرد را مي توان به راحتي اندازه گيري کرد. اين نرم افزار محتوايي را که عملکرد خوبي دارد، يعني رتبه خوبي دارد و ترافيک زيادي ايجاد مي کند و همچنين صفحاتي که پتانسيل بالايي دارند اما از آن به طور بهينه استفاده نمي کنند، شناسايي مي کند.
همچنين URL هاي برد سريع را نشان مي دهد که در صفحه دوم گوگل براي کلمات کليدي قوي رتبه بندي مي شوند. حتي محتوايي که عملکرد خوبي ندارد براي تجزيه و تحليل شکاف محتوا قابل مشاهده است. در يک ماتريس، تمام محتوا بر اساس: حفظ، حذف و بهينه سازي مرتب مي شود.
محتواي جديد
در مرحله بعدي تجزيه و تحليل شکاف محتوا، شکاف مشخص مي شود: آيا محتواي موجود تمام نيازهاي گروه هدف و همه موضوعات مرتبط را پوشش مي دهد؟ کدام نه؟ آيا وب سايت براي هر مرحله از قيف فروش يا هر نوع مشتري محتوا ارائه مي دهد؟ همين امر در مورد اهداف تجاري خود شما نيز صدق مي کند.
چه محتوايي، بر اساس تحليل و بينش، بايد توليد شود تا نيازها يا علايق کاربران جديد را برطرف کند؟ کدام محتواي جامع در مورد موضوع x براي ايجاد انگيزه در خريدار در فاز y وجود ندارد؟ چه محتوايي براي از بين بردن شکاف بين واقعي و هدف از دست رفته است؟
براي انجام اين کار، کل محتوا در يک فهرست با اهداف تعريف شده توسط شرکت مقايسه مي شود. شفافيت در مورد پرسوناها اطلاعاتي در مورد نيازها، رفتار و تعاملات کاربران ارائه مي دهد. نيازهاي کاربر براي هر فيلد، مانند اطلاعات در مورد يک موضوع خاص، پر مي شود.
افزودن هدف کسبوکارتان ميتواند تضمين کند که محتوا حاوي تماسهاي مناسب است (مانند فراخوان براي اقدام). اين ماتريس نشان مي دهد که کدام نيازها هنوز توسط محتواي موجود برطرف نشده است.
منابع تحقيقات بازار
از آنجايي که مراقبت از هر کاربر به صورت جداگانه در بازاريابي محتوا غيرممکن است، شناسايي و پرداختن به شخصيتها و گروههاي کاربري مهمتر است: اگر استراتژي محتوا از اين موارد غافل شود، فرصتهاي ايجاد روابط از دست ميرود. تحقيقات بازار ممکن است براي شناسايي افراد و نيازها و ارائه بازخورد در مورد وب سايت انجام شود.
خريداران چه کساني هستند، علايق آنها چيست، وقتي وارد وب سايت مي شوند به دنبال چه محصولات، خدمات و اطلاعاتي هستند؟ دلت براي کدومشون تنگ شده؟ اين باعث مي شود تا درک کنيد که کدام موضوعات براي مشتريان جذاب هستند و کدام زمينه ها نويد موفقيت را مي دهند.
اگر اين منابع را نداريد، رويکردهاي مبتني بر داده، بينشهاي ارزشمندي را ارائه ميدهند: تجربه محتواي Searchmetrics (SCE) ابزاري براي تحقيق موضوعي و ايجاد محتواي با کيفيت بالا است که مطابق با علاقه کاربر است.
موضوعات اميدوار کننده که با استراتژي محتوا مطابقت دارند را مي توان به راحتي مورد تحقيق و انتخاب قرار داد تا حضور خود را در موتورهاي جستجو بهبود بخشد. موضوعات را مي توان با روابط معنايي، رتبه بندي، فصلي بودن، و رقابتي بودن آنها و همچنين با هدف جستجو و مراحل قيف فروش تجزيه و تحليل کرد.
گزينه هاي مختلف مشاهده به ايجاد محتوايي کمک مي کند که شکاف را با موضوعاتي که قبلاً ناديده گرفته شده اند پر کند. به اين ترتيب مي توان محتوايي در موضوعات پرتقاضا و با ارزش ايجاد کرد که متناسب با هدف سايت باشد، انتظارات کاربر را برآورده کند و مرحله چرخه خريد را در نظر بگيرد.
علاوه بر اين، محتوا را مي توان زماني منتشر کرد که تقاضا بيشتر باشد. متن نه تنها با کيفيت بالا و جامع است، بلکه مرتبط است زيرا در زمان مناسب به دست کاربر مناسب مي رسد.
تجزيه و تحليل رقباي Searchmetrics Content Experience نشان ميدهد که محتواي دامنههاي معيار انتخاب شده در مقايسه با وبسايت شما چگونه عمل ميکند، سايت شما براي چه موضوعاتي موقعيت خوبي دارد و رقابت با محتواي آن براي چه موضوعاتي موقعيت بهتري دارد. ساختار و تنوع محتوا در وب سايت هاي رقيب بررسي مي شود.
به اين ترتيب، ميتوان شکافهايي را در محتواي خود پيدا کرد، موضوعات بالقوه مورد استفاده قرار گرفت و موضوعات جديد با پتانسيل بالا فعال شد. در پايان تجزيه و تحليل شکاف محتوا، اقدامات استراتژيک خاصي در يک مفهوم تعريف مي شود که انتظار مي رود اين شکاف را پر کند و از حالت فعلي به حالت هدف توسعه يابد.
مي خواهيد تجزيه و تحليل شکاف محتوا را انجام دهيد اما نمي دانيد چگونه؟
خوشحال مي شويم که کمک کنيم.
https://ams.ceu.edu/optimal/optimal.php?url=http://kabodseo.ir |
https://trove.nla.gov.au/userProfile/user/user:public:lacyraley2/about |